KOHDERYHMÄ
Toiminta- ja puheterapeutit jotka työskentelevät alle kouluikäisten tai alakouluikäisten kanssa.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksen
ensimmäisessä osassa tarkastellaan itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen
käsitteistöä, tutustutaan itsesäätelyn kehittymiseen ja kehitykseen
vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin ympäristön näkökulmasta sekä
käydään läpi yleisimpiä itsesäätelyn vaikeuksia. Lisäksi tutustutaan
tuen perusperiaatteisiin ja tuen jäsentämiseen yleisemmin, esimerkiksi
tavoitteiden asettamisen ja seurannan osalta sekä syvennytään tuen
suunnitteluun ja toteuttamiseen yksilökuntoutuksessa ja ympäristöä
ohjatessa. (Sira Määttä)
Koulutuksen toisessa osassa käydään läpi
sitä, miten oppimisvaikeudet heijastuvat lasten käsitykseen itsestään,
heidän kokemukseensa omista taidoistaan ja pystyvyydestään.
Koulutuksessa pohditaan, millaisia tunnekokemuksia oppimisvaikeuksiin
voi liittyä. Lisäksi pohditaan miten myönteisen oppija-minäkuvan
muodostumista voidaan tukea lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia.
(Elina Järviluoma)
KOULUTTAJAT
Elina Järviluoma, psykologi, PsM, FM, Lastentutkimusklinikka, Jyväskylän perheneuvola & Niilo Mäki Instituutti
Sira Määttä, PsT, Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti