KOHDERYHMÄT
Ala- ja yläkoulun henkilöstö.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksessa käsitellään sosiaalisen median ja digipelaamisen ilmiöitä. Perehdytään ongelmallisen digipelaamisen määritelmään, yleisyyteen, altistaviin tekijöihin ja ongelman kehittymiseen sekä käsitellään ongelmallisen pelaamisen tunnistamista ja vaikutuksia sekä sen yhteyttä muuhun hyvinvointiin. Lisäksi tutustutaan ongelmallisen sosiaalisen median käytön ilmiöön ja käytön taustalla vaikuttaviin tekijöihin sekä somen käytön hallintaan tarjolla oleviin tuen muotoihin. Koulutuksessa käsitellään nepsy-lasten älylaitekäytön riskiä ja niiden ennakointia ja niihin liittyvien haittojen käsittelyä.
Koulutus tarjoaa opettajille ja muille koulun ammattilaisille työvälineitä käsitellä liiallisen median käytön teemoja sekä tukea oppilaita oman median käyttönsä kriittisessä tarkastelussa. Tavoitteena on tukea opetushenkilökuntaa tunnistamaan ongelmallisen pelaamisen merkit ja oireet ajoissa, antaa työkaluja ja keskustelunaiheita ilmiön puheeksiottoon ja käsittelemiseen koulussa eri tilanteissa ja eri oppitunneilla (ryhmäkeskustelut, toiminnalliset tehtävät, teematunnit). Keskustellaan myös haittojen mahdollisista hoitomuodoista ja -mahdollisuuksista.
Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän webinaarina (6x45min) sekä ennakkotehtävän.
KOULUTTAJAT
Päivi Merjonen, PsT, psykologi ja tutkija, Niilo Mäki Instituutti
Julia Turok, PsM, psykologi, projektisuunnittelija, Niilo Mäki Instituutti
Terhi Mustonen, psykologi, PsT, päällikkö, tutkija, Sosped-säätiö
Katja Mankinen, psykologi, PsM, suunnittelija, Sosped-säätiö