KOHDERYHMÄT
Koulutuspäälliköt, rehtorit, apulais- ja vararehtorit
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Rehtoreiden työ on haastavaa ihmissuhdetyötä. Työn lisääntyneet
vaatimukset näkyvät mm. tuoreimmassa rehtoribarometrissa (2021), jossa
havaittiin kohtalaista ja voimakasta uupumusta 26 prosentilla kyselyyn
vastanneista. Barometrista selviää, että rehtoreiden työtahti, työn
kognitiiviset ja emotionaaliset vaatimukset ovat kasvaneet, työn ja
vapaa-ajan erottaminen toisistaan on käynyt haastavammaksi ja
koronastressi on tuonut haastavan työn päälle lisäkuormaa.
Oppilaiden välisten ristiriitojen ratkaisemiseen on olemassa paljon erilaisia tutkimukseen pohjaavia puuttumisen keinoja ja niitä sovelletaankin kouluissa ahkerasti. Näitä ristiriitoja myös ratkaistaan useamman aikuisen voimin, usein myös huoltajien tuella. Kognitiivisen ja emotionaalisen kuormittumisen kokemus voi kuitenkin merkittävästi lisääntyä, mikäli rehtori kohtaa työyhteisössään alaisen taholta vastuutonta työkäyttäytymistä, joka heijastelee pahimmillaan kielteisesti koko kouluyhteisöön. Vastuuton työkäyttäytyminen on sellaista käyttäytymistä työyhteisössä, joka häiritsee ja vaikeuttaa työyhteisön toimintaa ja aiheuttaa mielipahaa, ärtymystä ja työmotivaation laskua muissa työyhteisön jäsenissä.
Koulutus on suunnattu esihenkilöille, jotka haluavat vahvistaa omaa osaamistaan vastuuttoman työkäyttäytymisen puuttumisessa ja saada lisää varmuutta tilanteisiin, jotka haastavat esihenkilön omia vuorovaikutustaitoja. Koulutukseen kuuluu pieni ennakkotehtävä, jossa osallistuja kuvaa jonkin haastavaan käyttäytymiseen liittyvän arjen työtilanteen, jota hän on jäänyt pohtimaan tai jonka ratkaisemiseen hän kaipaisi lisää työkaluja. Tapausesimerkit kuvaillaan ja käsitellään siten, että niiden perusteella ei ole mahdollista tunnistaa yksittäisiä henkilöitä. Pyrimme löytämään vastauksia kysymykseen: MITEN puuttuminen käytännössä tehdään? HUOM! Koulutuksen näkökulma on ohjauksellinen ja keskusteleva, ei juridinen.
KOULUTTAJA
Kiiski Tiina, KM, erityisopettaja, kouluttaja, työnohjaaja STOry, ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelija
Olen Tiina ja minulla on yli 25 vuoden työkokemus erityisopettajana
haastavista vuorovaikutustilanteista koulumaailmassa. Olen toiminut 13
vuotta aikuiskouluttajana Niilo Mäki Instituutissa, jossa olen
kouluttanut opetus- ja opiskeluhuoltohenkilöstöä kohtaamaan haastavaa
käyttäytymistä ja käyttämään ratkaisukeskeistä työotetta.
Työnohjaajana minulla on runsaasti kokemusta eri tavoin
konfliktoituneista työyhteisöistä sekä kokemusta esihenkilöiden
kanssa työskentelystä eri kokoisissa ja eri alojen yhteisöissä.
Ratkaisukeskeisenä työyhteisösovittelijana ymmärrän haastavan
työkäyttäytymisen erilaisia ilmenemismuotoja, niiden takana olevia
tarpeita sekä erityisesti sitä, millä tavoin näihin pulmiin voidaan
yhdessä löytää kestäviä, toimivia ja kaikkia yhteisön jäseniä
hyödyttäviä ratkaisuja.
- Lärare: Tiina Kiiski