KOHDERYHMÄT
Alakoulun opettajat, erityisopettajat sekä muu opetustoimen henkilöstö,
joka vastaa alakouluikäisten lasten lukitaitojen arvioinnista,
opetuksesta ja oppimisen tukemisesta.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Kattava ja kokonaisvaltainen lukitaitojen arviointi on tärkeä
lähtökohta tukitoimien suunnittelulle. Arviointi alkaa tuen tarpeen
tunnistamisesta, mutta ei pääty seulontaan ja vaikeuksien toteamiseen,
vaan arviointitietoa hyödynnetään tukitoimien suunnittelussa ja
oppimisen seurannassa tukitoimien aikana tukivastemallin mukaisesti.
Koulutuksessa perehdytään alakouluikäisten lasten lukemis- ja
kirjoittamistaitojen kehittymiseen, lukivaikeuksiin, lukitaitojen
arviointiin ja tuen suunnittelun periaatteisiin. Koulutukseen sisältyy
oppimistehtävä, jossa joko suunnitellaan tai toteutetaan yhden tai
useamman oppilaan arvioinnin ja tuen suunnittelun prosessi. Koulutukseen
sisältyy webinaarimuotoinen koulutuspäivä sekä oppimistehtävän purkuun
keskittyvä palautewebinaari/kyselytunti.
Koulutuksen teemoja:
– Luku- ja kirjoitustaitojen kehitys ja vaikeudet
– Tuen tarpeen tunnistaminen
– Yksilöllinen arviointi ja tuen suunnittelu
– Oppimisen ja tuen vaikuttavuuden seuranta tuen toteuttamisen yhteydessä
Helsingissä ti 25.3.2025 klo 9–15 olevan koulutuspäivän lisäksi koulutukseen kuuluu palaute-/ kyselytunti webinaarina ti 6.5.2025 klo 15–16.00. Tieto Helsingin täsmällisestä koulutuspaikasta lähetetään osallistujille noin kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää sähköpostitse.
KOULUTTAJAT
Riikka Heikkilä, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti
- Lärare: Riikka Heikkila