KOULUTUSPAIKKA
Tampere, (Tarkemmat tiedot lähetetään ilmoittautuneille noin kaksi viikkoa ennen koulutuksen alkua)
KOHDERYHMÄT
Erityisluokanopettajat, erityisopettajat (ala- ja yläkoulu),
luokanopettajat, koulupsykologit ja muut oppilashuollon työryhmän muut
jäsenet. Mahdollisuuksien mukaan työparina.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksen tavoite on tarjota työkaluja arjen haastaviin tilanteisiin
oppilaan kohtaamisessa. Haastavan käyttäytymisen kohtaamisen ytimessä ei
ole opettajan persoona, vaan ammattitaito jolla hän kohtaa oppilaan.
Johdonmukaisen struktuurin ylläpitäminen, aikuisjohtoisuus, oppilaan
rajaaminen ja kurinpito ovat oppilasta ja aikuista kuormittavia arjen
haasteita. Struktuuri on arjenkäytänteitä, mutta myös aikuisten
toiminnan ennakoivuutta ja ympäristön pysyvyyttä. Koulutuksen on tavoite
on antaa välineitä kohdata oppilas tulevaisuusorientoituneesti ja
ratkaisukeskeisesti.
Erityisesti erityisopetuksessa opettajat kohtaavat hyvin erilaisia oppilaita ja heidän haasteitaan, eikä konflikteille tai haasteille ole yhtä patenttiratkaisua. Kouluympäristössä oppilaille vaikeuksia tuottavat itsesäätelyn haasteet voivat kummuta neuropsykiatrisista pulmista, käyttäytymisen haasteista, vajavaisista tunne- ja vuorovaikutustaidoista, ahdistuneisuudesta tai opitusta väkivaltaisesta ja aggressiivisesta toimintamallista. Oppilaan käyttäytymiseen vaikuttaa erilaisia primaari- ja sekundaaritunteita, jotka tuovat oppilaalle lisää kuormitusta. Näiden taustatekijöiden, toimintamallien ja tunteiden tunnistaminen yhdessä oppilaan tuntemuksen kanssa mahdollistaa oppilaan sensitiivisemmän rajaamisen ja mahdollistaa tukea oppilasta ikätasoisissa itsesäätelytaidoissa, sekä tarjoaa oppilaalle korjaavia kokemuksia häntä kuormittavassa ympäristössä. Tavoite on se, että oppilas oppisi haastavissa tai rajaamistilanteissa itse tekemään valintoja, jotka tukevat hänen koulussa olemistaan ja kouluun kiinnittymistä. Lisäksi koulutuksessa käsitellään dialogista lähestymistä oppilaan haasteisiin moniammatillisessa ja verkosto/sidosryhmäyhteistyössä ja arjenyhteyden pidossa huoltajien kanssa, sekä kolmiportaista tukea oppilaan tuen polulla käytännön ja hallinnon näkökulmasta. Sisältöteemat:
- Arjen käytänteet ja aikuisjohtoisuus
- Rajaaminen ja struktuuri
- Neuropsykiatriset pulmat
- Käyttäytymisen haasteet
- Väkivaltainen ja aggressiivinen käytös
- Itsetuhoisuus, masennus
- Trauma ja ahdistuneisuus
- Tulevaisuusorientoitunut kohtaaminen
- Tunteita validoiva kohtaaminen
Koulutukseen sisältyy kolme 6 × 45 min lähiopetuspäivää sekä koulutuspäivien välillä toteutettavia välitehtäviä. Koulutuspäivien väliset välitehtävät ovat kirjallisia ja niissä jäsennetään sekä kehitetään oman työarjen käytänteitä ja toimintatapoja koulutuspäivien teemojen materiaalin ja lisäaineiston pohjalta.
KOULUTTAJA
Ville Palkeinen, KM, erityisluokanopettaja, oppimisen ja koulunkäynnin
tuen erityissuunnittelija, Helsingin kaupunki, joogaohjaajakouluttaja
ALUSTAVA AIKATAULU
Koulutuspäivät alkavat klo 9.00 ja päättyvät klo 15.00.
KOULUTUKSEN HINTA
Koulutus on varhaiskasvatuksessa/opetustoimessa työskenteleville
maksutonta. Sijais-, matka-, majoitus- ja ateriakustannuksista vastaa
osallistuja/osallistujan työpaikka. Kohderyhminä Opetushallituksen
rahoittamissa maksuttomissa koulutuksissa ovat: varhaiskasvatuksen, esi-
ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen,
aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön rehtorit, opettajat ja
opinto-ohjaajat sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajat,
kouluavustajat ja asuntolanhoitajat. Muiden kohderyhmien ei ole
mahdollista osallistua koulutukseen. Hyvinvointialueiden alaisuudessa
työskentelevä henkilöstö ei siis valitettavasti voi osallistua
Opetushallituksen rahoittamiin koulutuksiin.
ILMOITTAUTUMINEN
Koulutus on täynnä, mutta voit ilmoittautua varasijalle osoitteessa koju.nmi.fi
- Lärare: Ville Palkeinen