KOULUTUSPAIKKA
Webinaari. Tarkemmat tiedot lähetetään ilmoittautuneille noin kahta viikkoa ennen ensimmäistä koulutuspäivää.
KOHDERYHMÄT
Opettajat, erityisopettajat, rehtorit ja koulunkäynninohjaajat, mielellään vähintään kaksi samasta työyhteisöstä
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Check in-Check out (CICO) toimintamalli on käytösongelmia
ennaltaehkäisevää ja toivottua käytöstä tukevaa perusopetuksen
tehostettua tukea. CICO-toimintamalli toimii jatkeena koulun yleiselle
tuelle. CICO-tuesta hyötyvät ne oppilaat, jotka tarvitsevat
lisäharjoitusta käyttäytymisen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen.
Erityisesti oppilaat, joiden käyttäytymistä ylläpitää aikuisilta tai
toisilta oppilailta saatu huomio hyötyvät usein CICO-toimintamallista.
Toimintamallin käytöstä on lupaavia tuloksia myös niiden oppilaiden
kohdalla, joilla on vaikeutta annettuihin tehtäviin sitoutumisessa tai
niiden loppuunsaattamisessa. CICO soveltuu oppilaille, joiden
häiriökäyttäytymisen on toisille oppilaille fyysisesti vaaratonta.
CICO toimii jatkeena yleiselle tuelle tarjoamalla oppilaalle enemmän positiivisia aikuiskontakteja, sosiaalisten taitojen harjoittelua, tehostettua ohjausta koulun kasvutavoitteiden saavuttamiseksi, päivittäisen yhteydenpidon kodin ja koulun välille sekä positiivista vahvistusta toivotulle käyttäytymiselle. Toimintamalli rakentuu säännöllisen palautteenannon ympärille oppilaan päivittäiseen seurantakorttiin ja tapahtuu vahvasti yhteistyössä huoltajien kanssa. Oppilaan tuki rytmittyy aamutapaamisen (check in), jatkuvan positiivisesti suuntautuvan suullisen ja kirjallisen palautteen sekä iltapäivätapaamisen (check out) sekä huoltajilta tulevan palautteen ympärille.
Tiimityöllä on keskeinen tärkeä rooli CICO-toimintamallin käynnistämisessä koulussa. Kouluun tarvitaan pedagoginen tiimi, joka suunnittelee koulukohtaisen toteutuksen yksityiskohdat: mikä on seurantakortin nimi, missä tilassa aamu- ja iltapäivätapaamiset tapahtuvat, mitkä ovat palkkiojärjestelmän keskeiset periaatteet jne. Pedagogisessa tiimissä tehdään myös päätökset CICO-tuen aloittamisesta ja tarvittaessa tuen muokkaamisesta.
CICO on positiivisuuteen nojaava, koulussa suhteellisen helposti käyttöön otettava, tutkitusti tehokas toimintamalli. Se tarjoaa koululle selkeän rakenteen, jonka puitteissa oppilaille on helppo toteuttaa tukea ja seurata käyttäytymisen muutosta. CICO-toimintamallin avulla luodaan päivittäinen yhteydenpitomalli kodin ja koulun välille.
Koulutuksen tarkoituksena on tukea oman koulun CICO-tuen rakentamista. Koulutuksen osallistujat toteuttavat omassa työympäristössään CICO-tukea valituille oppilaille. Tavoitteena on muokata CICO-tuesta omaan kouluyhteisöön sopiva toimintamalli. Koulutukseen toivotaan osallistuvan CICO-intervention käyttämisestä kiinnostuneita opettajia ja koulunkäynninohjaajia sekä koulun pedagogisen kehittäjätiimin jäseniä.
KOULUTTAJA
Anne Karhu, KT, Yliopisto-opettaja, Erityispedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto
- Lärare: anne karhu