KOHDERYHMÄT:
perusopetuksen opettajat, erityisopettajat, erityisluokanopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat
VERKKOKOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA KOULUTTAJAT:
Lukemisen tukeminen alakoulussa (60min)
Kohderyhmä: alakoulun luokanopettajat, erityisopettajat, erityisluokanopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat
Lukemisen vaikeudet näyttäytyvät peruslukutaidon oppimisen sekä erityisesti lukusujuvuuden ongelmina. Usein niiden taustalla on kielellisiä vaikeuksia. Luennolla perehdytään lukemisen tukemisen periaatteisiin sekä olemassa oleviin keinoihin, käytänteisiin ja materiaaleihin. Luennon aluksi käsitellään lyhyesti lukutaidon kehitystä ja lukemisvaikeuksien tunnistamista.
Luennoitsija: Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
Lukemisen ja kirjoittamisen arviointi alakoulussa: tunnistamisesta tukeen (60min)
Kohderyhmä: alakoulun luokanopettajat, erityisopettajat, erityisluokanopettajat
Luennon alussa käsitellään lyhyesti tutkittua tietoa lukivaikeuksista ja niiden tunnistamisesta. Luennolla käydään läpi arvioinnin ja tuen suunnittelun periaatteita sekä alakouluun suunnattuja lukemisen ja kirjoittamisen arviointivälineitä. Luennolla esitellään myös koulujen käytänteeksi soveltuvaa toimintamallia, joka ohjaa tunnistamisesta tukeen.
Luennoitsija: Riikka Heikkilä, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti
Katsaus lukutaitojen tehokkaisiin harjoitustapoihin (60 min)
Esityksessä esitellään näyttöön perustuvia tehokkaita menetelmiä harjoittaa oppilaiden lukusujuvuutta ja luetun ymmärtämistä motivoivilla tavoilla.
Luennoitsija: Jarkko Hautala, Kehityksellisen kognitiivisen psykologian dosentti, Niilo Mäki Instituutti
S2-oppilaiden sanavaraston kehittäminen kaunokirjallisuuden avulla (90 min)
Esityksessä esitellään monipuolisia tutkimuksiin perustuvia sanojen merkitysten oppimistekniikoita ja sananselitystapoja. Koulutukseen kuuluu käytännön osuus, jossa annetaan runsaasti esimerkkejä kielellisten taitojen ja sanaston kehittämiseen sopivista aktiviteeteista. Annetaan välineitä ja ohjeita toteutettavaksi omassa luokassa sanavaraston tukemiseen kaunokirjallisen tekstin avulla ja esitellään hankkeessa kehitettyä sananselityspeliä.
Luennoitsijat: Adrienn Jalonen, FT, Niilo Mäki Instituutti ja Annastiina Kettunen, FM, Niilo Mäki Instituutti
Lukuteatteri lukusujuvuuden kehittymisen tukena – teoriaa ja käytännön vinkkejä (2 x 45 min)
Luennolla tutustutaan lukuteatteriin lukemisen kohdennetun tuen menetelmänä. Lukuteatterityöskentely tarjoaa motivoivan kontekstin toistavan ääneen lukemisen harjoittelulle. Lisäksi lukuteatterityöskentelyssä opitaan tulkitsemaan ja ilmaisemaan näytelmätekstejä, mikä tukee luetun ymmärtämisen kehittymistä sekä ilmaisevaa ääneen lukemista. Luento tutustuttaa draamakasvatuksellisen lukuteatterin perusteisiin, sekä tarjoaa käytännön vinkkejä lukuteatterityöskentelyn toteuttamiseen omassa opetuksessa.
Luennoitsija: Roosa Karhunen, Niilo Mäki Instituutti
Aikamatkalla – sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoituksen harjoitusohjelma ( 45 min.)
Luentotallenteessa esitellään ryhmässä toteutettavan Aikamatkalla – sujuvanlukemisen ja oikeinkirjoituksen harjoitusohjelman rakenne ja harjoitukset. Harjoitusohjelma soveltuu parhaiten 3-5-luokkalaisille lapsille.
Luennoitsija: Nina Kultti-Lavikainen, PsL, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Keski-Suomen hyvinvointialue, Oppimisen ja neuropsykiatrisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka ja Niilo Mäki Instituutti
Luetun ymmärtämisen tukeminen (60 min)
Kohderyhmä: yläkoulun henkilöstö ja muut nuorten kanssa työskentelevät
Luennolla kuvataan luetun ymmärtämisen tukemisen keinoja.
Luennoitsija: Ulla Leppänen, PsT, psykologi, perhe-ja pariterapian psykoterapeutti, Keski-Suomen hyvinvointialue, Oppimisen ja neuropsykiatrisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka ja Niilo Mäki Instituutti
Kirjoittamisen tukeminen (60 min)
Tallenteessa kuvataan oikeinkirjoitustaidon tukikeinoja sekä keinoja tukea laajempien kirjoitelmien tuottamista. Sisällöt ovat suunnattu erityisesti alakouluikäisten lasten kanssa työskenteleville.
Luennoitsija: Ulla Leppänen, PsT, psykologi, perhe-ja pariterapian psykoterapeutti, Keski-Suomen hyvinvointialue, Oppimisen ja neuropsykiatrisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka ja Niilo Mäki Instituutti
Luku- ja kirjoitustaidon arviointi yläkoulussa: vaikeuden tunnistamisesta kohdennettuun tukeen (60 min)
Luennolla käydään läpi yläkouluikäisten nuorten lukemis- ja kirjoittamistaitojen arvioinnin ja tuen suunnittelun periaatteita ja esitellään yläkouluikäisille suunnattuja arviointivälineitä. Luennon alussa käsitellään lyhyesti lukivaikeuden ilmenemistä nuorilla.
Luennoitsija: Maria Niskakoski, KM, EO, erityisopetuksen lehtori, Schildtin lukio, Gradia
Kielenkehityksen vaikeudet ja lukemaan oppiminen (3x25min)
Tässä esityksessä käsitellään kielenkehityksen vaikeuksien erilaisia ilmenemismuotoja ja niiden yhteyksiä luku- ja kirjoitustaitojen omaksumiseen. Kielenkehityksen vaikeuksilla voidaan tarkoittaa laajaa kirjoa vaikeusasteeltaan ja luonteeltaan erilaisia vaikeuksia, jotka näkyvät myös luku- ja kirjoitustaitojen kehittymisessä eri tavoin.
Luennoitsija: Tiina Siiskonen, KT, erityisopettaja, yliopistonopettaja, Jyväskylän yliopisto
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Koulutus koostuu verkkoluennoista. Luennot ovat katsottavissa oman aikataulun mukaan, joten koulutus on hyvin yhteensovitettavissa työn oheen. Koulutukseen sisältyy luentomateriaalia ja oppimispäiväkirja. Osallistujia otetaan 60. Koulutus on opiskeltavissa 1.4.2026 saakka.